Stres Emoji

STRES.XMC.PL

Jak radzić sobie ze stresem w pracy i życiu codziennym ?

ArabicChinese (Simplified)CroatianCzechDanishDutchEnglishFinnishFrenchGermanGreekHebrewItalianJapaneseKoreanNorwegianPolishPortugueseRomanianRussianSpanishSwedishTurkishUkrainian

» Często Występujące Przyczyny Stresu

Biurowy stres

Przedstawię teraz niektóre często występujące przyczyny stresu pracy. Wyróżnia się przyczyny fizyczne takie jak:
Najczęstszą przyczyną stresu jest hałas. Robotnicy pracujący w hałasie: traktorzyści, operatorzy młotów pneumatycznych, operatorzy pił łańcuchowych czy kotlarze już dawno przekonali się do środków ochrony uszów.

Nie bez znaczenia są też źródła hałasu w domach, jak na przykład odkurzaczy, pralek automatycznych, robotów domowych, a także zbyt głośnych radioodbiorników u sąsiadów. Należy tez wymienić szkody wywołane przez dyskoteki.

Mniej wiadomo o tym, że szkodliwa może być również nadmierna cisza! Brytyjskie koleje miały do czynienia z tym problemem przy budowaniu nowoczesnych wagonów. Pierwotnie stopień nieprzepuszczalności dźwięku był tak wysoki, że w cichym wnętrzu zbyt łatwo było słyszeć cudze rozmowy. Trzeba było przywrócić nieco hałasu, aby zapobiec odwracaniu uwagi przez innych pasażerów i umożliwić względnie spokojne czytanie, rozmowę czy myślenie.


Również zmęczenie wywołuje stres ponieważ obniżania się możliwości efektywne­go działania. Na początku zmęczenia możemy sobie nie zdawać sprawy z tego, że nasza sprawność się obniża. I popełniamy kosztowne błędy czy zaniedba­nia. Bardziej niechętnie wysłuchujemy krytycznych uwag od innych o swojej efektywności. Zanika również możliwość trafnej oceny naszej efektywności, a także psychiczna odporność.


Kolejną przyczyną jest praca zmianowa która pozwala na wykonywanie innych prac w wolnym czasie w efekcie źle jest wykonywana praca podstawowa jak i ta dodatkowa. Niewielu menedżerów pracuje na zmiany, ale niektórzy nich pracują bardzo długo. Nie wiedząc, że praca w późniejszych godzinach nie jest efektywna ze względu na zmęczenie. W przypadku pracy zmianowej lepiej jest przez dłuższy okres pracować nocami, później zrobić dłuższą przerwę, a następnie przez długi czas pracować w ciągu dnia, niż wprowadzać zmiany co kilka dni.


Zmiana rytmu dobowego w wyniku zmian stref czasowych pro­wadzi do szczególnego rodzaju zmęczenia. Wówczas nie powinno się podejmować ważnych decyzji bez wcześniejszego 24 godzinnego odpoczynku.
Temperatura i wilgotność powietrza również powinny być przedmiotem kontroli. Można znieść więk­sze różnice temperatur przy niższej wilgotności. Wskazuje się, że korzystnie działa zwiększenie poziomu ujemnych jonów w powietrzu.


Inną przyczyną jest ilość pracy częstokroć zbyt duża. Również wymagania stawiane pracownikowi mogą przekraczać jego możliwości lub tempo pracy dla niego być zbyt duże.
Może stresować za mało pracy jak i powolne jej tempo. Również stawianie niskiego poziomu umiejętności np. absolwentom wyższej uczelni lub zdolnym pracownikom. Ludzie którzy mają zbyt mało do roboty, mogą wypełniać czas zajmując się intrygami.


Kolejna przyczyna to istota pracy. Pierwszy dzień na nowym stanowisku lub w nowym miejscu pracy powoduje wiele niepewności i wywołuje stres. Poczucie osobistego zagrożenia może być wynikiem np. tego, że twój szef stoi zbyt blisko ciebie w trakcie rozmowy z tobą. Twój poziom stresu ulegnie podwyższeniu jeśli uznasz, że jesteś przedmiotem nadmiernej kontroli. Przyczyną problemów może być także zbyt niski poziom zagrożenia. Jeśli za nie przestrzeganie obowiązujących wzorców nie ponosisz odpowiedzialności, poziom naszej pracy ulegnie obniżeniu. Istotne jest ustalenie tempa pracy. Niemożność ustalania własnego tempa jest poważnym źródłem stresu a co za tym idzie nasza efektywność może na tym ucierpieć.


Bardzo często narzekamy na to co nas ogranicza. Gdy jednak zniesie się przepisy i regulaminy to dla jednych jest to rzeczywistym wyzwoleniem a dla innych dużą niepewnością i stresem a nawet całkowitą nie możnością działania. Jeśli nie ma żadnych reguł wielu ludzi po prostu ma poczucie zagubienia i nie potrafi się poruszać. Wielu menadżerów którzy byli świetnymi pracownikami wspinając się po szczeblach kariery i osiągnięciu szczytu nie są wcale pewni co powinni robić, gdyż nagle okazuje się, że nie ma nikogo kto by nimi pokierował. Ich reakcja może polegać na całkowitym bezruchu w wykonywaniu jedynie minimum tego czego trzeba aby uniknąć kłopotów.


Nie tylko w pracy narażeni jesteśmy na stres. Również w domu napotykam wiele problemów, od utraty bliskiej osoby do niezgody w małżeństwie, często związanej z problemami finansowymi. Takie kłopoty mogą silnie oddziaływać na efektywność we wszystkich dziedzinach życia.


Zmiana miejsca zamieszkania jest coraz częściej występującą przyczyną trudności rodzinnych. Może się to zdarzyć gdy jedno z dwojga małżeństwa otrzymuje awans lub dostaje nową lepszą pracę co wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania. Pojawia się wówczas pytanie kto ma pierwszeństwo i kto powinien zrezygnować z dotychczasowego życia (praca, szkoła) czy może po prostu rozstanie. To może wywierać poważne napięcia w rodzinie, a rozwiązanie może mieć wpływ na karierę jednego lub obydwojga małżonków, pomijając wszelkie możliwe problemy osobiste.


Inne czynniki wchodzące w skład naszego środowiska czy otoczenia, generujące stres to: tłok, ograniczone poczucie prywatności, nie wystarczająca przestrzeń życiowa, bałagan, nieporządek, zła organizacja w miejscu pracy, zanieczyszczenie środowiska.


Rzadko uświadamiamy sobie, że źródłem nieprzyjemnych doznań mogą być produkty żywnościowe które spożywamy jak np.: kofeina, która podnosi poziom hormonu stresu, utrudnia sen i może zwiększać drażliwość, nadmierna ilość słodyczy jak również nadmiar soli która wywołuje wzrost ciśnienia krwi i uczucie stresu.


Poza wyżej wymienionymi źródłem stresu może być niezrównoważona dieta (obfitująca w pewne składniki a pozbawiona innych). Natomiast w przypadku otyłości organizm narażony jest na dwojaki stres fizyczny (obciążający narządy wewnętrzne) oraz emocjonalny (brak zadowolenia z obrazu siebie).